Oznaczenia ZKL

OZNACZENIA ŁOŻYSK MARKI ZKL

SYMBOLE ZNACZENIE
Przedrostki
C kulki ceramiczne 
E single shaft washer of thrust roller bearing
K koszyk z elementami tocznymi
L zdejmowany pierścień łożyska
R łożysko bez zdejmowanego pierścienia
X łożyska nierdzewne
T wykonanie ze stali hartowanej
W single housing washer of thrust ball bearing,
  Przyrostki
Różnice w konstrukcji wewnętrznej
A

Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 25°

Łożysko stożkowe jednorzędowe ze zwiększoną nośnością oraz wyższą prędkością graniczną

Łożysko kulkowe wzdłużne z wyższą prędkością graniczną

AA Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 26°
B

Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 40°

Łożysko stożkowe jednorzędowe o kącie działania 17°

BE

Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 40°, nowa konstrukcja

C

Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 15°

Łożysko baryłkowe nowej konstrukcji

CA Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 12°
CB Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 10°
CC Łożysko baryłkowe nowej konstrukcji
D Łożysko kulkowe zwykłe - typ 160 ze zwiększoną nośnością
E

Łożysko walcowe jednorzędowe ze zwiększoną nośnością

Łożysko baryłkowe zwykłe ze zwiększoną nośnością

Łożysko baryłkowe wzdłużne ze zwiększoną nośnością

Różnice w konstrukcji zewnętrznej
X Zmiana wymiarów głównych, wprowadzona przez nowe standardy międzynarodowe
RS uszczelnienie jednostronne z tworzywa
2RS uszczelnienie dwustronne z tworzywa
RSN uszczelnienie jednostronne z tworzywa, rowek na pierścieniu zewnętrznym po przeciwnej stronie co uszczelnienie
RSNB uszczelnienie jednostronne z tworzywa, rowek na pierścieniu zewnętrznym po tej samej stronie co uszczelnienie
2RSN uszczelnienie dwustronne, rowek na pierścieniu zewnętrznym
RSR uszczelnienie jednostronne z tworzywa, przylegające do płaskiej powierzchni pierścienia wewnętrznego
2RSR uszczelnienie dwustronne z tworzywa, przylegające do płaskiej powierzchni pierścienia wewnętrznego
Z uszczelnienie jednostronne wykonane z blaszki ochronnej
2Z uszczelnienie dwustronne wykonane z blaszki ochronnej
ZN uszczelnienie jednostronne wykonane z blaszki ochronnej, rowek na pierścieniu zewnętrznym po przeciwnej stronie co uszczelnienie
ZNB uszczelnienie jednostronne wykonane z blaszki ochronnej, rowek na pierścieniu zewnętrznym po tej samej stronie co uszczelnienie
2ZN uszczelnienie dwustronne wykonane z blaszki ochronnej, rowek na pierścieniu zewnętrznym
ZR uszczelnienie jednostronne wykonane z blaszki ochronnej, przylegające do płaskiej powierzchni pierścienia wewnętrznego
2ZR uszczelnienie dwustronne wykonane z blaszki ochronnej, przylegające do płaskiej powierzchni pierścienia wewnętrznego
Modyfikacje pierścieni
K otwór stożkowy o zbieżności 1:12
K30 otwór stożkowy o zbieżności 1:30
N rowek na pierścieniu zewnętrznym
NR rowek na pierścieniu zewnętrznym plus pierścień zabezpieczający w komplecie
NX rowek na pierścieniu zewnętrznym, którego wymiary nie odpowiadają 02 4605
D dzielony pierścień wewnętrzny
W33 rowek na pierścieniu zewnętrznym oraz otwory smarowe
O otwory smarowe na pierścieniu zewnętrznym
Koszyki
J środkowany na elementach tocznych koszyk stalowy
J2 środkowany na elementach tocznych koszyk stalowy, stosowany głównie w łożyskach stożkowych
Y środkowany na elementach tocznych koszyk mosiężny
F środkowany na elementach tocznych masywny koszyk stalowy
L środkowany na elementach tocznych koszyk metalowy typu klatkowego
M środkowany na elementach tocznych koszyk mosiężny lub z brązu
T środkowany na elementach tocznych masywny koszyk z tekstolitu
TN środkowany na elementach tocznych klatkowy koszyk z poliamidu lub podobnego tworzywa sztucznego
TNG środkowany na elementach tocznych klatkowy koszyk z poliamidu lub podobnego tworzywa sztucznego z dodatkiem włókna szklanego
A koszyk środkowany na pierścieniu zewnętrznym
B koszyk środkowany na pierścieniu wewnętrznym
P koszyk typu klatkowego
H koszyk jednoczęściowy typu klatkowego
S koszyk z rowkiem smarowym
V łożysko bez koszyka, pełna liczba elementów tocznych
Klasy dokładności
P0 standardowa klasa dokładności (nie zaznaczana na łożysku)
P6 wyższa niż standardowa klasa dokładności
P5 klasa dokładności wyższa od klasy P6
P5A w niektórych parametrach klasa dokładności wyższa od klasy P5
P4 klasa dokładności wyższa od klasy P5
P4A w niektórych parametrach klasa dokładności wyższa od klasy P4
P2 klasa dokładności wyższa od klasy P4
P6E wyższa klasa dokładności dla urządzeń elektrycznych
P6X wyższa klasa dokładności w łożyskach stożkowych
SP wyższa klasa dokładności w łożyskach wałeczkowych z otworem stożkowym
UP klasa dokładności wyższa od klasy SP w łożyskach wałeczkowych z otworem stożkowym
Luz łożyska
C2 luz mniejszy niż standardowy (luz standardowy nie oznaczany na łożysku)
C3 luz większy niż standardowy
C4 luz większy niż luz C3
C5 luz większy niż luz C4
NA luz promieniowy w łożyskach z wymiennymi pierścieniami
R... luz promieniowy w niestandardowym zakresie np. R10-20
A... luz osiowy w niestandardowym zakresie np. A30-40
Poziomy wibracji
C6 poziom wibracji mniejszy niż normalny (nie zaznaczany). Łożyska o klasie dokładności P5 i wyższej, produkowane są z tym poziomem wibracji
C06 poziom wibracji mniejszy niż C6
C66 poziom wibracji mniejszy niż C66
Poziom bezpieczeństwa
C7, C8, C9 Łożyska o zwiększonej klasie bezpieczeństwa, stosowane zwłaszcza w przemyśle lotniczym
Luz wewnętrzny albo obciążenia wstępne
A Łożysko dopasowane z luzem wewnętrznym np. 7305 OA
O Łożysko niedopasowane luzem np. 7305 P6XO
L Łożysko z lekkim obciążeniem wstępnym
M Łożysko z średnim obciążeniem wstępnym
S Łożysko z wysokim obciążeniem wstępnym
Stabilizacja temperaturowa
S0 Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 150 °C
S1 Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 200 °C
S2 Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 250 °C
S3 Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 300 °C
S4 Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 350 °C
S5 Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 400 °C
Moment tarcia
JU Zmniejszony moment tarcia
JUA Łożysko z ustalonym momentem tarcia dla rozruchu 
JUB Łożysko z ustalonym momentem tarcia dla końca pracy
Smarownie
TL Smar do niskich temperatur pracy mieszczący się w zakresie temperatur od -60 °C do +100 °C
TM Smar do średnich temperatur pracy mieszczący się w zakresie temperatur od -35 °C do +140 °C (nieoznaczany)
TH Smar do wysokich temperatur pracy mieszczący się w zakresie temperatur od -30 °C do +200 °C
TW Smar do niskich i wysokich temperatur pracy mieszczący się w zakresie temperatur od -40 °C do +150 °C
Oznaczenia specjalne
TPF Łożysko produkowane według specjalnej specyfikacji technicznej ustalonej z odbiorcą
TPF99 Łożysko baryłkowe dwurzędowe do osi pojazdów kolejowych
TPF204 Łożyska kulkowe zwykłe przeznaczone do montażu w pojazdach motoryzacyjnych
TPFK Łożysko produkowane według specjalnej specyfikacji technicznej ustalonej z odbiorcą, z licznymi modyfikacjami
Łożyska według specjalnej dokumentacji rysunkowej
PLC Łożyska toczne w wykonaniu specjalnym
A

Określenie konstrukcji:

0 - łożyska kulkowe zwykłe

1 - łożyska kulkowe zwykłe dwurzędowe

2 - łożyska kulkowe wzdłużne

3 - nieoznaczone

4 - łożyska wałeczkowe, baryłkowe i igiełkowe

5 - łożyska wałeczkowe wielorzędowe, baryłkowe i igiełkowe

6 - jedno, dwu i czterorzędowe łożyska stożkowe

7 - łożyska specjalne dwurzędowe

8 - inne części oraz produkty montażowe

9 - łożyska wałeczkowe wzdłużne, baryłkowe, stożkowe i igiełkowe

BC

grupa wymiarowa - dwa symbole cyfrowe

DE

numer seryjny w grupie wymiarowej - dwa symbole cyfrowe

F

kombinacje projektowe - jeden symbol cyfrowy

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

!-- Smartsupp Live Chat script -->